غلظت بالای اسید چرب غیر اشباع امگا 6 سرمی و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

24 مارس 2016- یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه شرق فنلاند نشان داد که بالا بودن غلظت سرمی اسید چرب غیراشباع امگا 6 با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ( 46 درصد) در ارتباط است.این یافته ها در مجله آمریکایی Clinical Nutritionمنتشر شده است.

قبل از این تصور می شد که مصرف زیاد اسیدهای چرب غیراشباع امگا 6 با خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن در ارتباط است، زیرا این اسیدهای چرب با بروز درجات پایینی از التهاب، در میان چیزهای دیگر در ارتباط هستند.با این حال، مطالعات انجام شده بر روی انسان، ارتباط مصرف مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 6 را با التهاب درجه ی پایین تایید نکرد. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا 6 دارای اثرات مفیدی برای مثال برمتابولیسم گلوکزهستند.

پژوهشهای اولیه بطور سیستماتیک ارتباط مصرف اسید لینولئیک را به ویژه- که رایج ترین اسید چرب امگا 6 می باشد- با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 نشان داده اند، با این حال، شواهد علمی مربوط به اثرات بهداشتی اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 6 دیگر دارای یک نتیجه ی قطعی نبوده است.

غلظت اسید چرب سرمی 2189 مرد 42 تا 60 ساله که در تحقیق  KIHDدر فاصله ی سالهای 1984 تا 1989 در دانشگاه شرق فنلاند شرکت کرده بودند، اندازه گیری شد، هیچیک از این افراد در شروع تحقیق به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند. در طول دوره ی پیگیری 19 ساله،  دیابت نوع 2 در 417نفر از این افراد تشخیص داده شد.

این مطالعه نشان داد غلظت بالای اسید چرب غیراشباع امگا 6 سرمی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بمیزان 46 درصد در دوره ی پیگیری همراه است.هنگام تجزیه و تحلیل این ارتباط بطور مستقل برای اسیدهای چرب غیراشباع امگا 6 مختلف مشخص گردید، ارتباط معنی داری بطور مشابه بین غلظت بالای اسید لینولئیک و اسید آراشیدونیک سرمی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مشاهده می شود. با این حال، غلظت بالای گاما لینولنیک و dihomo-γ-linolenic acid  سرمی با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است.

این مطالعه نشان داد که غلظت بالای اسید آراشیدونیک و اسید لینولئیک در سرم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است. غلظت اسید لینولئیک سرمی با رژیم غذایی فرد تعیین می شود، از منابع اصلی اسید لینولئیک می توان به روغن های گیاهی، آجیل و دانه ها اشاره کرد. اسید آراشیدونیک در گوشت و تخم مرغ وجود دارد، با این حال، بدن انسان نیز می تواند اسید آراشیدونیک را از اسید لینولئیک  بسازد.
اسید گاما لینولنیک و اسید dihomo-γ  لینولنیک به طور عمده در بدن انسان از اسید لینولئیک ساخته می شوند. غلظت این دو اسید در سرم برای مثال در مقایسه با اسید لینولئیک بسیار کم است. در برخی از مطالعات قبلی، به ارتباط غلظت بالای اسید گاما لینولنیک و اسیدdihomo-γ لینولنیک با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 اشاره شده است، اما دلیل اصلی آن همچنان ناشناخته مانده است.

با این حال، این مطالعه و چند مطالعه ی پیشین نشان می دهند که اسیدهای چرب غیراشباع امگا 6 تاثیر مفیدی بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارند.

منابع:

                    

American Journal of Clinical Nutrition, 2016; DOI: 10.3945/%u200Bajcn.115.12862

www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160324083000.htm